2011. november 30., szerda

Zentai kirándulásunk képei 2011. szept.

Néhány bemutató, ismertető adat Zentáról: A hajdan dél-magyarországi város, 1920-ban került szerb fennhatóság alá. Zenta (szerbül Сента / Senta) a Vajdaság legrégebbi településeink egyike. Földrajzilag Bácskához tartozik, tőle keletre (a Tisza bal partján) a szerb Bánság terül el, a határfolyó a két régió között a Tisza. Tengerszint feletti magassága 80m. Közigazgatásilag  Zentához tartozik Bogaras, Felsőhegy, Kevi és Tornyos, összterülete 283,5 km2. 1910-ben 29,666 lakosából 27,221 magyar, 2020 szerb és 177 német volt.1918 előtt 37,279 ha földbirtok tartozott a városhoz. 2002-ben lakóinak száma 20,302, ebből magyar 15,860, szerb 2655, 1785 személy hovatartozása megoszlott 15 nemzetiség között. 2011. októberében megtartott népszámlálás előlegezett adatai szerint a város összlakossága több mint 1000 fővel csökkent. Zentától mért távolságok: Zenta-Szeged 61 km, Zenta-Budapest 212 km, Zenta-Újvidék 90 km, Zenta-Temesvár 113 km. 
Kiváló földrajzi adottságai miatt Zenta ősidők óta lakott hely.
Első ízben egy 1216-ból való okmány említi, mint lakott települést, temploma van, s forgalmas átkelőhely a Tiszán. Zenta környéke 1224-től, a város pedig az 1370-es években lesz a budai káptalan birtoka. 1475-ben már mezőváros. A budai káptalan kérésére, II. Ulászló magyar király 1506-ban szabad királyi várossá nyilvánítja. Ekkor kapta két kulcsot, kecsegét és búzakalászt ábrázoló címerét is. 1526-1686 között a török hódoltság része. 1697. szeptember 11-én Savoyai Eugén vezetésével az európai keresztény seregek Zentánál döntő vereséget mértek a törökökre. Utána a katonai határőrvidék, majd 1751-től a kiváltságos Tiszai koronakerület fontos települése. 1769-ben a tűzvész 729 épületet pusztított el. 1820-ban nyílik meg a város első gyógyszertára. 1849. februárjában a szerb martalócok megtizedelik a magyar lakosságot. 1866-ban óvodát létesítettek, kialakították 34 holdnyi Népkertet. 1873-től rendezett tanácsú város, első polgármestere 1873-1879 között, Jankovics Aurél. Kezdeményezésére épült fából az első állandó Tisza híd, szorgalmazta a Tisza-part rendezését, a több mint 800 m hosszú Rákóczi rakpart kiépítését 1909-1910-ben fejezték be. 1889. november 14-én Zenta bekapcsolódik az országos vasúthálózatba (Szabadka-Zenta vonal). 1899-ben kiépül a városi telefonhálózata. 1896-ban Ferenc József császár és király látogatott el Zentára. Ennek köszönhetően a város aszfaltjárdát és villamos világítást kapott. 
A 19. század végén és a 20. század elején a város látványos fejlődésnek indul, ekkor épül meg gimnáziuma, az új városháza, több középülete, Vigadója, modern rakpartja s első vashídja, a Népkert csinosítása, s ezzel alapvetően kialakult a város mai arculata. Az első világháború frontjain ott voltak a zentai katonák is. A zentai hősi halottak adatai a következő linken: www.zentarhiv.rs/Ivh/zenta/Zenta1914-1918.pdf Az I. világháborút lezáró békediktátum Magyarország déli részét, a Bánság nyugati felét a Szerb-Horvát-Szlovén királyságnak (1929-től Jugoszlávia) juttatja. 1941. április 12-én magyar csapatok vonultak be Délvidékre, Zentán, húsvét napján, április 12-én Žarko Cetina polgármester átadta Csatári parancsnoknak a város jelképes kulcsait (Zenta címerében is két kulcs látható). A magyar katonai razziák következtében 65 polgári áldozata volt. A városba 1944. október 8-án szovjet egységek, október 12-én szerb csapatok vonultak be. őszén hagynak el. A kölcsönös atrocitások kihatással voltak a két ország kapcsolatára. A bevonuló szerb partizánok Zentán, 1944. november 9-én este, 64 (más források szerint 90) helyi lakost végeztek ki. A Titó-féle Jugoszláviában gazdasági fejlődése lelassul, közigazgatási szerepe csökken, megszűnik a zentai elveszti központi szerepét, községi besorolást kap.  Testvérvárosa többek között az erdélyi Székelykeresztúr.


A felvételek egy része rákattintással képernyő méretre nagyítható.
  

Zenta. Fő utca, háttérben a Városháza tornya.


Fő téri szaküzlet neve, otthoni szeretett hegyünkre emlékeztet.


Royal Szálló Magyar Király szálló helyén épül fel 1910 és 1911 között épült az akkor igen modernnek számító szálloda (vízvezetékkel, központi fűtéssel, villanyvilágítással ellátva). multifunkcionális épületként működik; itt nyílik meg majd 1912-ben külön erre a célra épített teremben Zenta második mozija, a Royal mozgó. A szecessziós stílusú épületet  nemrég újították fel, részben az eredeti tervek alapján. 1985 óta az épület műemlék. 2011. december 3-án az épület fennállásának 100. évfordulóján az épület nagytermében ünnepi műsor keretében idézik fel a szálló múltját.


Zenta. Városháza. Az épület elődje a nagytemplommal együtt 1911-ben leégett. Az új Városházát Kovács Frigyes budapesti építész tervei alapján, 20 hónap alatt, 1912-1914 között építették. A kivitelező Saile Antal budapesti vállalkozó volt. A földszinten egykor 24 üzlet működött.  Az épülettel szemben a jobb sorsra érdemes városi Park terül el.


Gombos Gábor (1851–1894) egykori polgármester mellszobra.  Az emlékművet 2011. júl. 15-én – Dudás Sándor szobrászművész alkotását – Gombos Pál, az egykori városi elöljáró leszármazottja leplezte le. Gombos Gábort 1881-ben polgármester-helyettessé választották, 1882 és 1888 között a polgármesteri tisztséget töltötte be, s ebben az időszakban a Tisza-parti kisváros épült, szépült, gyarapodott, a település az egyszerű „faluból” az akkori Magyarország művelt városai közé emelkedett.


A zentai Városháza erkélye zászló díszben. Sorrendben a szerb, a vajdasági, a magyar címeres és a város lobogója. A magyar zászlót nem a mi tiszteletünkre tették ki, ott van állandóan.



Zenta város 1506 óta használt címere.



A Városháza tornya kereszttel. A megelőző időkben, ott fenn, vörös csillag virított. 



A Városháza épülete.



Zentai lobogók, békésen egymás mellett.



A zentai Fő téren is helyet követel az angol nyelv.

Reméljük, hogy az új utca név nem lesz tiszavirág életű.






Zentai Gimnáziumépülete, Fő tér 12.  
Gimnáziumi oktatás Zentán 1842-ben kezdődött.Az 1860-as évek elején megnyílott  "Zenta koronai szabadalmas város négyosztályú elemi főtanodá"-ja. 1870. jún. 10-én határozatot hoztak egy hatosztályos polgári iskola fokozatos megnyitásáról. 1876. ápr. 12-én a minisztérium engedélyezte a már létező polgári iskola gimnáziummá alakítását. Az 1884-ben emelt algimnázium épületére még egy emeletet építettek 1904-1906 között. 1906. nov. 1-én adták át a megnagyobbított épületet, amelynek tervét  Berzenczey Domokos városi mérnök és Szabó Mihály építőmester készítették, kivitelezők Holtzspach Aurél és Saile Antal budapesti építővállalkozók voltak. Az utcai front a korábbi 41,38 méterrel szemben most 74,89 méterre növekedett, a korábbi klasszicista homlokzatot pedig az új stílus, a szecesszió váltotta fel. Az épület alapterülete 976-ról 1800 m2-re, helyiségeinek száma pedig 25-ről 63-ra növekedett. Az épület megnagyobbítása, felszerelése és bebútorozása 146 000 koronába került. Az új épületet 1910. május 7-én az emléktábla ünnepélyes leleplezésével átadták rendeltetésének.    Az utolsó magyar nyelvű gimnáziumi értesítőt 1920-ban adták ki. 1920. nov. 9-én a Szerb Királyság államosította az intézményt. és 1929. aug. 24-én négyosztályú algimnáziummá fokozta le. 1941/42. tanévtől kezdődően visszaállították a magyar tannyelvű főgimnáziumot.  A háború után az oktatás 1945. szept. 17-én kezdődött. 1948 szeptemberétől két vegyes főgimnázium működött Zentán: a magyar gimnáziumnak 1016, a szerbnek 508 tanulója volt. Mindkét iskola teljesen önálló jogi személy lett, igazgatóval, tantestülettel, pecséttel és irattárral. A szerb tannyelvű gimnázium az 1953/54. tanév kezdetén felvette Stevan Sremac,  a magyar tannyelvű pedig Bolyai Farkas nevét. 1956. szept. 1-én egyesítették a két gimnáziumot hivatalosan Gimnazija "Moša Pijade" Gimnázium lett a neve. A gimnázium 1969 nyarán új emelettel bővül. Ezen az új szinten 11 új tanterem, 2 laboratórium, könyvtár, olvasóterem, mozi kapott helyet, egyedüli hátrány csak az épület korábbi stílusjegyeinek elvesztése volt. A gimnázium fennállásának százéves évfordulóját 1976. okt. 8-án ünnepelte. 1975/76. tanévben megkezdődött a gimnázium fokozatos felszámolása. 1979-ben útjára bocsátotta az utolsó nemzedéket.  1979. aug. 31-én a zentai Moša Pijade Gimnázium megszűnt létezni.  1990. aug. 28-án megalakult a röviden csak "gimnázium"-nak nevezett intézmény. 

A Gimnázium két nyelvű  felirata.





Hőmérő a Gimnázium falán, Zenta község ajándéka, 2011. 



Sic transit gloria mundi !



Így múlik el a világ dicsősége. 



Zentai szecesszió.



Tóth István (sz.1912 Zenta - 
megh. 2002 USA  Hoolywood) szobrászművész mellszobra. Dudás Sándor topolyai művész alkotását 2009. május 23-án leplezték le. A szobor talpazatát Puskás Ferenc fafaragó készítette. 




Tűzoltó laktanya a Posta utcában. 1903–1904-ben épült Lajta (Leitersdorfer) Béla tervei alapján. A laktanya a népi építészet és a magyaros szecesszió ötvöződésének remekműve, melyet a díszítő elemek részletes és finom kidolgozása tesz a város legjellegzetesebb szecessziós stílusú épületévé.


Tűzoltó laktanya a Posta utcában





A Révész szobrát, Dudás Sándor művét, 2006. szept. 11-én leplezték le Zenta szabad királyi várossá válásának 500. évfordulóján. A szobor avatáson beszédet mondott Sólyom László és Boris Tadić. Háttérben a Tisza híd.


Tisza-parti sétány és a zentai kikötő
Csekély a hajóforgalom.


A volt Rákóczi rakpart a Tisza parton.






A zentai fiatal párok a házasság kötés után, a szoros kötődés jeleként lakatot helyeznek el  a  Tisza-parti sétány 
korlátjára.


1872-ben a város megbízást adott egy fából ácsolt híd felépítésére, kissé délre a mai átkelőhelytől. A Howe-féle faszerkezetű hidat alig egy év alatt építették fel, 1873. nov. 7-én került sor az átadására. Az úttörő létesítmény kiemelte Zentát a bácskai települések sorából, a város központi szerepkörre tett szert a híd által.  A fából épült híd azonban gyorsan elhasználódott, az építmény lábával 1902március 18-án egy szegedi hajó ütközött, az elkorhadt szerkezet a folyóba rogyott. 1883-1884 a híd rekonstrukcióját végezték. 1906-1908 között megépül az első vashíd. 1915-ben vasúti pályát fektetnek a híd egyik felére. Ezután itt haladt keresztül az Orient-expressz északi (bukaresti) szárnya. 1941április 12-én a kibontakozó német-magyar támadás elől menekülő jugoszláv hadsereg felrobbantotta. A háború után csak egy komp járt a két part között. Az új hidat kettős, vasúti és közúti funkciók ellátására tervezték. A két forgalmi sáv mellett a híd északi oldalán egy vasúti sín is fut, amely a zentai és csókai vasútállomásokat összekötő vasútvonal része. A hídlábakat kissé ki kellett szélesíteni az új felépítmény számára. Az új műtárgy rácsos szerkezetű acélhíd, legnagyobb nyílása 110 méter. A fémszerkezetet a közép-szerbiai Smederevska Palankán gyártották, megnyitására 1962november 27-én került sor. (A felvétel forrása: Wikipedia/Piroska)










1697. szeptember 11-én Savoyai Eugén (Jenő) vezetésével az európai keresztény seregek Zentánál döntő vereséget mértek a törökökre. Az esemény emlékére emlékművet emeltek a Tisza-parton, a Homok negyedben.
A zentai csata emlékműve.

Ezen a helyen 1944. nov. 9-én este 64 zentai magyar polgárt végeznek ki a titoista partizánok.  Emlékükre készítette Recskó Béla a három kopjafát, avatására 2007-ben került sor.

A zentai magyarok gyászos emlékezetű napja. Szloboda János: Zentán történt '44-ben, Pomáz, 2005. című munkájában az itt kivégzettekkel együtt 124 zentai mártírról tesz - pontos névsorral és adatokkal - említést. Interneten olvasható a: http://www.tomegsirok.hu/?pageid=6&ccat=5  linken.

Fejtörő heraldikusoknak.


Dr. Boros László és Mária zentai barátaink kertjének virágai.


3 megjegyzés:

  1. Szép képek, részletes tájékoztatás. Gratulálok!!!!
    Valamikor így mondták. "Bátran előre elvtársak..."
    Attila

    VálaszTörlés
  2. Nagyon szépek a képek, és jó a mellettük lévő, mindenre kiterjedő magyarázó szöveg is.

    VálaszTörlés
  3. Gratulálok a szerzőnek,és köszönöm a kimeritő ismertetőt és azt is ,hogy egy erdélyi történész,ha baráti alapon is megemlékezik eme délvidéki városról amelyre mint e város szülötte mindig szeretettel gondolok.
    2011.november.30
    Dr.Boros László Zenta

    VálaszTörlés